Vanemanniskan

Jag kunde verkligen inte sova i natt. Inte farsan heller. Damen i sallskapet sov dock som en stock, det gor hon alltid. Hon ar sadan. Det finns fa saker som stor mig mer an somnloshet. Det ar helt vardelost att ligga en hel natt och bara glo. Man vill ga upp och gora nat annat, men man ligger kvar fall i fall. Det finns trots allt en liten chans att man somnar. I vanliga fall blir jag helt stirrig att ligga vaken. Det blev jag i natt ocksa, till en borjan. Sedan slog det mig. Jag hade drabbats av jetlag. Det svarforklarade fenomen som drabbar resonarer i osterled. Hjarnan och kroppen skaffar sig vanor. Vissa ar medvetna, andra ar omedvetna. Manniskor ska vara vakna pa dagtid och sova djupt nattetid. Det ar vi alla rorande overrens om. Vad vi emellertid inte vet, eller mojligtvis bortser ifran, ar att hjarnan och kroppen inte har en aning om tidszoner och att de ger blanka fan i hur trott du ar samt har lite du tycker du har sovit. Nar jag gick i sang vid midnatt var kroppens klocka 18.00. Okej, han vill ta sig en liten lur, tankte kroppen. Jag fick en timmes ultralatt somn. Sadan somn som varit som klippt och skuren for andra halvlek i en dalig fotbollsmatch pa tipsextra. Darefter var jag pigg som en notkarna. For farsan var det lika dant. Vi  lag bada tysta i vara sangar och funderade pa saker och ting. Jag filade pa  formuleringar till mitt blogginlagg. Farsan klurade pa varfor det var stopp i vasken. Han slutledning var sjalvklar och helt adekvat. Nagon hade spytt i vasken. Det forklarade dels varfor vattnet inte rann undan och dels varfor det flot upp sma roda tarningar fran ledningen och vattenlaset. Det var ackligt, valdigt ackligt.


***

Trottheten till trots har vi varit tamligen aktiva idag. Att vara aktiv pa en semsterort innebar att ga upp i tid och att ta sig till stranden. Det ar verkligen rena paradiset har, och nar man val ar har sa forstar man varfor det ar sa populart att aka hit. Idag pa stranden fick vi solstolar anda nere vid havet, underbar seafood salad, ol och vatten for hundra kronor per skalle. For en extra femtiolapp fick man dessutom en och en halv timmes helkroppsmassage. Det utnyttjade jag givetvis.

Ska forsoka mig pa en liten bildspecial fran dagens aktiviteter.




Vi hittade en kokosnot och Monica tog sig en titt.


Det ar gott om hastar pa stranden...


...farsk frukt ocksa.


Jag fick massage...


...at och drack gott...


...och traskade hemat belaten!

Kommentarer
Postat av: jesper

Sömnlöshet botas bäst med ett par rejäla groggar särskilt om den beror på ett resesällskaps snarkningarn

2008-12-04 @ 17:56:14
Postat av: Suzan

Jisses vad härligt det ser ut!! Ska vi byta plats? ;_)

2008-12-06 @ 12:37:58
URL: http://tootz.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh, vilket paradis, man blir ju inte det minsta avundsjuk. Jag skulle kunna sitta på en risig buss i en vecka för att komma dit.



Jag gillar att Monica har haft med sig en systemet-påse ända till Thailand.

2008-12-07 @ 22:45:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0