Underbara kolsvarta helvete

lördagseftermiddag, ossler och whiskey


Ibland hittar man skivor som direkt tar tag i en direkt och som vägrar släppa greppet. Osslers "Ett brus" gjorde så. Det är skivan som Nick Cave önskar han stod bakom, och låtarna som Tom Waits önskar han skrivit. Musik måste förmedla känslor. Jag har massor av feelgoodskivor som förmedlar lycka, kärlek och andra euforikänslor. Har också skivor som får en att känna sig coolast på jorden och skivor som framkallar sorg. Ossler framkallar ångest, ilska och hat och det är förbannat befriande. Det finns tidpunkter när man bär mycket inom sig, när man till vardags tvingas hålla skenet uppe trots att man pyr inombords. Vid dessa tidpunkter behövs Ossler. Har spelat hans gamla dubbelalbum Desorienterad hela veckan på jobbet. Nu har jag fått en ny skiva att lida med, och den är så nära ett mästerverk en skiva kan komma utan att vara ett sådant. Låttitlar som Svinbesättningen, Ner i säcken och Borra hål skvallrar redan innan första lyssningen om att skivan inte är munter. Den är helt kolsvart, och speglar världen som så jävlig den faktiskt är ibland. Osslers gitarr rispar som en vass knivsegg mot en porslinsyta. Kompad av storheter som Thåström ser Ossler till att får skivan en klang så karg att något liknande knappast hörts i detta landet. I mångas öron låter detta förfärligt, men jag älskar det. En mörk lördagseftermiddag i en tid då livet inte alltid får så bra som det förtjänar är skivan helt rätt medicin. Jag är såld.


***

Jag ägnade stora delar åt mitt föregående inlägg åt Oasis. Här kommer lite till. Liams Beatles-flirt I'm outta time på nya skivan är ett av de starkaste spåren jag hört i år. Om ni inte vill köpa skivan men har samvete att ladda ner så är låten bland de hetaste tips jag kan ge så här på höstkanten. I'm outta time hade utan problem kunnat armbåga sig in på The White Album, slå sig ner och känna sig stolt. Den låter oerhört mycket Beatles, men den låter som Beatles låter när Beatles låter som allra bäst. Mästerverk!


***

Kan också lägga till bob hund i listan över konserter att se fram emot.


***

En whiskey till sen bär det av ut på stan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0