Om mäthjul

det fantastiska mäthjulet


Det ser inte mycket ut för världen. Ett hjul, en stång och en räknare är allt. Bloggen kan idag presentera nyheten att mäthjulet är världens mest spännande uppfinning, och att personen som håller i detsamma är världens mest intressanta människa. Dessa uppgifter baseras på en av undertecknad utförd undersökning av föga vetenskapligt värde.*

Jag var ute och mätte in rännstensbrunnar idag. Det kändes som jag var jordens medelpunkt. Har aldrig fått så många frågor. Mest av allt fascinerades allmänheten av mäthjulet. Det är inte svårt att tänka sig att barn undrar hur ett sådant fungerar och vad det används till, men när man vuxna människor, såväl i medel- som pensionsåldern, kommer fram och tittar, undrar och frågar blir man smått konfunderad. Vad är det som är så roligt med mäthjulet!?

Att undertecknad under dagens arbetspass dessutom bar gul väst spädde givetvis på nyfikenheten hos allmänheten. Har man gul väst arbetar man ju automatiskt för kommunen (oavsett vilket företagsnamn som är tryckt på västens rygg). Den gula västen medför därmed att dess bärare innehar enorm insyn i stadsplanering och hundraprocentig kunskap om var man ska vända sig om man har bekymmer.**

- När ska cykelbanan läggas om?
var en av frågorna jag fick.
- Jag hade solen i ögonen och mejade ner den här stolpen med min bil. Vad gör jag nu? Jag kan inte resa stolpen, var en annan.

Varselvästens gula färg hade måhända effekten att folk omkring mig uppfattade mig som upplyst.

Där går Siddharta med sitt mäthjul. Vi frågar honom om de mest besynnerliga saker. Han har svaren, han visar vägen, han löser alla problem!


Kanske borde jag inte irritera mig på att folk är nyfikna, men när man har ofantligt mycket att göra och väldigt lite tid till förfogande vill man helst få arbeta ostört. Imorgon fortsätter inmätningen och de dumma frågornas tidsålder lär knappast ta slut i natt.



FOTNOTER:
*Uppgifterna kring mäthjulets spänningshalt gäller dock tills någon bevisat motsatsen.
** Nej, nej, nej, NEJ!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0