Dagens ord: Provocera

European social forum är i stan, och nu ser hela innerstaden ut som ett slagfält. Låt arrangörerna betala sitt kalasande ur egen ficka. Ja, jag vet, ESF har ingenting med skadegörelse att göra, men det är likförbannat så att varje gång dessa säckvävsbeklädda, arbetsvägrande sängrökare ger sig ut och demonstrerar så får skattebetalarna städa efteråt. Varför inte köra samma linje som i idrottsvärlden, där klubbarna blir ersättningsskyldiga om deras supportrar hittar på jävelskap. Var finns kontinuiteten? Varför får vissa kasta saker och andra inte? Borde det inte rimligvis vara läge att statuera exempel och säga att ingen får kasta saker.

Polisinsatsen, sedan. Jag tänker inte vara så populistisk att jag riktar kritik mot poliserna på gatan då de bara följer order. Det är hela debatten som är sjuk. Hundratals stenkastande ligister iklädda rånarluvor går mitt i tåget. Polisen får snällt titta på, det är den ordern man har fått. Att ingripa vore att provocera. Att provocera!? Jag blir sjukt provocerad av att läsa att polisen fick order att inte ingripa, och än mer provocerad av att små affärsidkare som frisersalonger och liknande får sina skyltfönster förstörda. Människor som är betydligt driftigare, och som bidrar mer betydligt mer för en levande stad, än vad reclaim the streets-aktivisterna i demonstrationståget gör. Jag blir också ytterst nyfiken på vilket politiskt budskap man vill förmedla till omvärlden när man skriver KLIPP KUKEN över hela Stadsdelsförvaltningen centrums fasad.

Provocera var ordet.

***

När vi ändå är inne på provokationer. Magnus Betnér var bra, det var riktigt roligt!

***

Dagens filmtips får bli the Darjeeling Limited. Det var inget man gapskrattade åt, men man log konstant i två och en halv timme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0