Shopping och julmusik.

Det blev en omtumlande men, till sist, ganska mysig jul. För första gången gav jag för med än jag fick. Först vill jag slå hål på en myt. Det är inte roligare att ge än att få. Inte en chans. Möjligtvis blir det kanske roligare att köpa julklappar när det är barn med i bilden, men det är samtidigt ett erkänt faktum att barnen hellre leker med julklappspappret och snöret än med leksakerna i sig. Jag har kommit upp i den åldern när jag ingår avtal med släktingar om att inte köpa julklappar. Det samma gäller mina kusiner. Alla avtal har gjort att det plötsligt är farmor och farfar som får flest julklappar att leka med på ålderns höst.

Juldagskvällen tillbringades på Debaser där man för sista gången körde det populära "En afton med..."-temat. Michael Jackson, hösten mest söndertjatade artist, hyllades. Stundtals väldigt bra, ibland en aning själlöst men aldrig tråkigt. Jacksons låtarsenal är onekligen fantastisk, även om det aldrig varit en artist som har satt sig så djupt hos mig. Det har aldrig känts aktuellt att köpa skivorna i efterhand eftersom radion spelat sönder dem i alla fall. All negativ publicitet kring Jackson har sannolikt också påverkat. Vågar man hoppas på att Michael Jackson får vila i frid under 2010, och att radion slutar tjata sönder hans hits. Jag ruttnar lite grann varje gång jag hör "Man in the mirror".

Apropå uttjatat. Är det någon som får julstämning av Last christmas längre? Julklappsshoppingen är en pärs varje år. Man retar sig på trängseln, på folk som inte kan önska sig saker och på att man aldrig hittar något fint. Som om inte det är nog så frångår butikerna i juletid sina ordinarie musikval till förmån för hemskheter som Wham, Triad och Werner & Werner, vilka i sin tur gör shoppingen än mer olidlig. Jag vet egentligen inte vilken musik som får mig att vilja handla. Mellandagsrean började igår och det är ganska intressant att lyssna på vad butikerna spelar. Större kedjor som H&M, Brothers och KappAhl spelar nästan uteslutande radioskval. Nischade butiker spelar musik som följer det mode de saluför. T-shirts med stora tryck på säljs med rap; jeans säljs med rock eller blues. Idag har jag köpt en skjorta till tonerna av den synnerligen irriterande Lady Gaga. Dagens jeansinköp ackompanjerades av dysterkvisten Tom Waits, som man egentligen bara kan lyssna på när man är bakfull. Imorgon fortsätter jakten på en nyårskavaj.


***

Hur kan en terrorlistad kille med kalsongerna fulla av sprängmedel passera två säkerhetskontroller? Man blir mörkrädd.


***

Jag kan verkligen inte sätta rubriker. Blir så trött på mig själv...

***

God fortsättning!


Kommentarer
Postat av: Johan

Hata göteborg!

2009-12-27 @ 18:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0