Vaccinering och bondeuppror.

Svininfluensavaccinationen är avklarad. Förutom en mindre förlamning i hela vänstersidan märker jag inga symptom än så länge. Jag måste ge sjukvården här ett erkännande för den snabba hanteringen. Det var löpande band-principen. Inga väntetider. Tjoff, och så var det klart.

***

Apropå svininfluensavaccinering.

Det stormar i min gamla hemkommun Vellinge. Anledningen är att företaget Attendo Care, på uppdrag av landstinget, ska inhysa ensamkommande flyktingbarn på vandrarhemmet i Hököpinge. Jag är helt oförstående till vad det stormar om. Sveriges näst rikaste kommun ska alltså bistå barn med tak över huvudet. Barn som inte har någonstans att ta vägen. Trettio stycken som ska läggas till de över trettiotusen invånare som redan bor i kommunen. Lars Ingvar Ljungman, kommunstyrelsen ordförande, dundrar med anledning av detta att han inte vill ta emot den han, i ytterst nedvärderande ordalag, kallar "strida ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika". På ett möte, iscensatt av kommunstyrelsen, får sedan kommuninvånarna stå och vräka ur sig sina rasistiska farhågor om cykelstölder och bränder. Som om inte vackra vita Vellinge alldeles utmärkt klarar sitt bålande på egen hand. En vårdcentral, en tandläkarmottagning, en gymnasieskola och två nattklubbar inom loppet av några år är starkt marscherat. Men Gud nåde den som sätter fyr i våra soprum. När man dessutom från kommunalt håll försöker få det att låta som om de endast värnar om det kommunala självbestämmandet, och inte alls talar utifrån främlingfientliga bevekelsegrunder vet jag inte om jag ska luta mig tillbaka och skratta åt eländet eller om jag ska sträcka mig efter närmaste kräkhink.

Rasimens fula tryne får obehindrat grymta från kommunhuset på Norrevångsgatan. Här kanske en dos svininfluensavaccin hade gjort gott.

För att citera fotbollsklackarna. Pinsamma bönder, ja ni är pinsamma bönder.

***

Kent har släppt nytt och det är i vanlig ordning skitbra. Syntharna från förra plattan känns igen, men det är betydligt mer dansant den här gången. Taxmannen är årets bästa köra bil-låt. Lyssnade för skojs skull igenom Weezers senaste platta. Vad har hänt med mitt gamla favoritband? Bandet som med sin debutplatta gjorde en av nittiotalets bästa rockskivor låter idag som Bloodhound Gang. Där har inte drogerna gjort gott.

***

Ett blogginlägg senare börjar dassigheten efter vaccinet komma.

***

 Dax för tvätten!

Kommentarer
Postat av: M

underbart Christian att höra att inte alla existerande & före detta Vellingebor är av samma åsikt! Stort Plus i kanten för detta inlägg. Även skönt att någon faktiskt uttrycker också den åsikten.

2009-12-05 @ 10:51:31
URL: http://miasord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0