Vin, vin, vin!

Sa har resan natt sitt slutskede. Endast tva dagar aterstar innan det ar dax for hemrnesa. Kvar aterstar vindistriktet. Tre dagar av sofistikerat supande och potentiellt, och om sa aven marginellt, rattfylleri. Det ar manga vinprovningar som ska hinnas med och mycket gott vin som ska inhandlas till de dystra, morka svenska hemmakvallar som vantar de narmaste 7-8 manaderna. Jag hatar verkligen vintern och lider varje gang jag tankerer pa att jag snart maste aka hem. Dagarna i Oudshoorn var verkligen nagot alldeles extra. Vi skippade de turistiga strutsfarmarna for att se andra saker. Att se en struts bli kliad bakom orat ar kanske kul om man ar fem, men att betala for skadespelet idag var varken jag eller Caroline speciellt pigga pa. Nar jag dessutom var for tung for att rida struts, vilket faktiskt hade varit skitkul att gora, sa var dar absolut inget som lockade. Vi valde istallet att kora bilen upp pa 1600 m hojd i bergen. Vi snirklade oss upp pa en liten krokig grusvag, det blaste kopiost men utsikten var en fantastisk. Vagen raknas som en av de vackraste i den har delen av landet och vi var inte de enda turisterna som korde samma stracka. Vidare sa besokte vi de enorma Cango-grottorna, i vilka Coldplay ansokt om att fa halla en konsert men nekats. I grottan blev jag som barn pa nytt. Man fick krypa, ala sig och till och med klattra for att ta sig mellan de olika grottsalarna. Och storslaget var det. Valdigt storslaget.

Nu ar det som sagt vin som galler. Vi anlande till vindistriket redan igar. Gardagen och natten tillbringades i Montagu. En liten stad dar gatorna kantas av 1800-talshus, och dar varje tradgard gronskar vackert. Montagu raknas som en av de sakraste staderna i Sydafrika. Man behovda aldrig kanna sig orolig for att ga ute efter solen gatt ner. Nagot som man annars behover ta hansyn till har i Sydafrika. Idag ar vi i Robertson, en annan stad av liknande karaktar som Montagu. Vi har valt att fokusera pa de mindre vinorterna har langs Route 62. Har ar alla provningar gratis, till skillnad fran i de kanda vinstaderna Stellenbosch och Franschoek dar allt kostar pengar.Dessa passerar vi pa vag till flygplatsen och det far racka bade lange och val.

Nu ar det dax for oss att ge oss ut och se staden. Vi ska vara tillbaka pa vart Bed & Breakfast om tva timmar da det serveras middag. Kudu-antiloop star pa menyn ikvall. Har atit det tidigare och det ar faktiskt valdigt gott. Det lar man inte ata fler ganger efter man kommit hem, om man inte aker tillbaka det vill saga. Om sanningen ska fram som kommer jag med storsta sannolikt atervanda. Det finns sa mycket mer att se i detta enorma land.

***

Dagens oro ar hur jag ska kunna smuggla in allt vin jag har kopt. Jag kommer for alltid att hata Holland om tullen norpar mina fynd i Amsterdam.

Hej pa er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0