En lang vantan pa en annu langre flygresa

Vi har checkat ut fran vart boende i Franschoek. Natten som gick blaste det storm over vastra Kapprovinsen. Det kandes ibland som om huset skulle lyfta fran marken. Tack och lov ar jag inte speciellt ljudkanslig nar det kommer till somn. En bra nattsomn var valbehovlig infor nattens hemresa. Jag ar knappast den som kan sova ombord pa flygplan, jag behover skona sovstallningar for att knoppa in. Nar jag istallet maste vika min langa otympliga kropp i alla mojliga och omjliga vinklar for att fa plats mellan stolsraderna sa kvittar det hur trott jag ar. Jag somnar inte. Jag kan heller inte sova i bilar, bussar eller pa tag, forutsatt att jag inte har kupe det vill saga.

Franschoek var en liten mysig upplevelse. Gatorna kandes trygga och restaurangerna var bade bra och manga. Som stad var Franschoek betydligt battre forberett for turism an vad de andra orterna vi besokt varit. Vackert belaget i en bergdal ar Franschoek, trots blygsamma 7 000 invanare, en av knutpunkterna i det sydafrikanska vinindustrin, nagot som naturligtvis starkt bidrar till turisttillstromningen. I Franschoek besokte vi pa inradan fran vardparet pa vart Bed & Breakfast en gospelgudstjanst i en kyrka uppe i stadans svarta kvarter. Gudstjansten var pa afrikaans, sa vi forstod inget av det som sades. Stamningen var dock medryckande och det sjongs, klappades och dansades bland bankraderna. Roligt var det ocksa att se alla uppkladda manniskor. Sondagsgudtjansten ar verkligen en hogtid, och som det utvecklade som kande jag mig lite sjaskigt kladd i mina jeansshorts. Fran vara platser langst bak kunde vi smita ut lite tidigare. Vi blev lite val involverade sedan en gentleman rackt oss en psalmbok som vi efter basta formaga skulle lalla med efter. Det var en annorlunda och rolig upplevelse. I Sydafrika gar man alltid trygg vid kyrkor och polisstationer.

Just idag sitter jag i Stellenbosch och skriver. Stellenbosch ar huvudorten i vindistriktet. Staden ar stor. Den har 190 000 invanare och en helt annan puls an de ovriga charmiga men lite somniga orterna vi besokt de senaste dagarna. Vart problem ar att vi ska forsoka fordriva atta timmar har utan nagon hotellinkvartering att ga till. Bilen star parkerad vid torget. Inbrott i densamma skulle vara forradiskt eftersom var packning finns i bagageutrymmet. Inte passen naturligtvis, men kladerna och vinet!

Flyget hem lyfter (forhoppningsvis) fem i tolv i natt. Dessforinnan ska vi lamna var bil, ett moment som vallar viss oro. Vi ar ytterst osakra pa hur biluthyraren ska reagera om han far syn pa vart lagade dack. En extra tusing for ett nytt dack skulle knappast vara optimalt far vara, av resan, hart provade ekonomier. Personligen ar jag ocksa lite orolig att jag vid nagot oforsiktigt ogonblick fastnat pa en fartkamera. Jag har aldrig direkt kort for fort, men ibland har hastigheten omedvetet skruvats upp da trafikrytmen varit sadan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0