Världens vackraste stad.

Har satt mig till rätta på färjan till Vancouver Island och Victoria. Dagarna i Vancouver var fantastiska. Det regnade ganska mycket under torsdagen. Försökte vara ute så mycket jag kunde, och gav mig direkt ner till stan för att hitta lite schyssta kläder. Det enda jag fick med mig hem var ett ganska fult paraply. Alla fina bilder regnade bort också. Har under den senaste åren besökt såväl San Francisco som Kapstaden. Två underbara städer, men faktum är att de är chanslösa mot Vancouver. Det finns så fina vyer i staden att det inte går att beskriva. Vattnet, bergen och byggnaderna är fullkomligt utom tävlan bland de platser jag har besökt. Bilderna i förra uppdateringen är fina, men de gör knappast staden rättvisa. Jag är såld.

Fredagen måste ha varit årets hittils bästa dag. På en knagglig internetlina, tillhandahållen av University of British Columbia, såg jag MFF spöa Djugården på Stockholm stadion. Även om spelet laggade i takt med uppkopplingen var det värt de 139 kronorna för att se matchen. Dagen fortsatte i samma fina anda. Efter slutsignalen begav jag mig ut på stan. Jag hoppade av bussen vid den mäktiga Granville Bridge, från vilken jag har tagit några av bilderna från föregående blogguppdatering. Från Granville gick jag genom staden, ned till Waterfront-området och vidare till Stanley park. Jag hade ett lite pressat tidschema, och underskattade parkens storlek å det grövsta. Stanley park är till ytan i storlek med en medelstor svensk stad. Parkens stora turistattraktion är totempålarna. Dessa var i princip det enda jag hann se i parken innan jag jäktade vidare hemåt. Torsdagens misslyckade shopping förbyttes mot succé när jag på vägen hem upptäckte Robson street där klädaffärena avlöste varandra. Två par Levi's senare var jag hemma på universitetsområdet igen.

Efter en snabb dusch och ett besök på öl- och vinhandeln fick jag se Canucks spöa Chicago i den andra åttondelsfinalen av Stanley cup-slutspelet. Hockeyfebern går inte att ta misste på. Det är i år Canucks ska vinna och hela staden lever med. Det är nästan märkligt att se hur många som går runt i matchtröjor på stan, vare sig det är matchdag eller inte. Mycket kretsar kring Sedin-bröderna, och det är också deras tröjor som säljer bästa i supporteraffärerna.

Om fredagen var perfekt var lördagen lite av mosatsen. Tanken var att jag och Eva, den vänliga och härliga stockholmskan vars soffa jag bott på under dagarna (läs nätterna) i Vancouver, skulle vandra upp på Grouse mountain. En av bergstopparna ni kan se i bildspecialen. Dock visade sig att vandringslederna var stängda för säsongen. Bergbestigandet blev istället till vandring i ett av stadens andra naturområden. På kvällen skulle vi sedan se Movits på en klubb i Vancouver. Dessvärre möttes vi av en inställt-skylt på dörren. Sjukdom sades anledningen vara. Om det var så, eller om de helt enkelt sålt för dåligt med förköpsbiljetter förtäljer inte historien. Med slokna huvuden traskade vi ner till stan, tog en öl till och drog hem.

Idag går alltså resandet vidare mot Vancouver Island. Jag hade några fantastiska dagar i Vancouver, och känner mig inte riktigt färdig med staden. Kommer att återvända, den saken är säker.

Nu ska jag försöka lapa lite sol innan båten är i hamn.

Ta hand om er därehmma.

***

Ceféet i Victoria där undertecknad sitter och surfar för tillfället spelar Neil Young. Således är Kanada precis så som Kanada ska vara.

***

Tredje åttondelen ikväll. Go Canucks!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Great - too bad Grouse was closed... But it is good to have a pause also...

Have a great time in Victoria !

On the ferry back, check out whales and dolphins that occasionally hop around -

And enjoy B.C's history at the big museum, amazing stuff there!

Hope the sun shines on you now! Love, Wanja.

2011-04-18 @ 02:21:51
Postat av: Joakim

Kolla gärna dina facebook mail. Vi vet ej hur det funkar med Easyincident och hur rapporteringen skall göras när vi får in materialet från gubbarna. Skall det bara faxas till respektive entreprenör??

2011-04-18 @ 07:18:00
Postat av: Omdal

Trevligt att du tar ansvaret och på plats leder Sedinarna mot SC-guld! Hoppas allt är fint för övrigt!

2011-04-19 @ 13:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0