Trettiosextimmarsdagen.

Ståendes på Hyllies perrong och bläddrandes i en Metro läste jag igår morse: Stenbocken. Du ser ut att få en dag full av tidsödande och störande moment som du inte ska ägna för mycket energi åt. Jag är inte den som bryr sig nämnvärt om horoskopen, men igår önskade jag extra mycket att astrologen skulle ha fel.

Nu sitter jag i Vancouver, nyduschad och utsvövd. Resan gick i det närmaste smärtfritt, men astrologen hade rätt så till vida att resande såväl är tidsödande som krävande. Flygresan från Kastrup till Heathrow gick i tid. Ingen mat serverades men väl dryck och Japan-mix. När jag bokade resan valde jag mellan att vänta två och fem timmar på Heathrow. Med facit i hand valde jag fel. Fem timmar är lång tid. Har man dessutom inget att göra är det fruktansvärt lång tid. Det fria trådlösa nätverket som Hethrow skryter om fungerade sämre än Nordkoreas stadsnät. Flygplatsen är visserligen stor (århundrades understatement), men taxfree-affärerna är lika tråkiga där som på andra ställen. Att äta tog en timme, resterande fyra timmar ägnades åt att göra absolut ingenting. En spännade sak hände. Jag glömde min iPhone i Heathrows säkerthetskontroll. Den olyckliga upptäckten gjordes efter att jag tagit första klunken öl på en av flygplatsens restauranger, och sedan bestämt mig för att fotografera ölen med mobilkameran. Mobilen var tack och lov omhändertagen av flygplatspersonalen.

När planet väl lyfte visade min tv-skärm att nio timmars flygning återstod. Runt om mig i planet satt indier, indier och ännu fler indier. Jag drog slutsatsen att Vancouver måste ha en stor indisk befolkning. Huruvida detta stämmer vet jag ännu inte. Andra förklaringar till indierinvasionen är att tio procent av världens befolkning de facto är indier, samt att mitt flyg synkade bra med ett anslutningsflyg från Dehli.

Väl i Vancouver var jag fortfarande lite orolig för var jag skulle sova. Dagen före min avresa hörde jag ett illavarlslande rykte om att vandrarhemmet jag bokat rum på skulle vara invaderat av vägglöss. För att inte lusa ner hela packningen redan första natten kontaktade jag istället min för helgen tilltänka couchsurfingvärd, och hon tog tack och lov emot mig tidigare. Vi möttes på en bar här i stan och jag hann se sista perioden av Canucks-Chicago. Natten har tillbringats en en ganska hård, väldigt smal men likväl bekväm soffa på Vancouvers universitetsområde. Nu är det dags att se staden i dagsljus.

På återseende.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej, hej! Another writer in the family! Great.

Welcome to Canada! Presuming you are out at UBC you are in walking distance of The Anthropology Museum, with all totempoles and native arts - a must to see -

sets the tone for your trip.

The number 10 bus goes all the way in to down town ...

Have a great day , sorry about the cold again ...

Wanja.

2011-04-14 @ 22:49:24
Postat av: ametist

Hej! Maria in the Shower spelar i vancouver på lördag. Såg/hörde dem i Kaslo i somras de är kul och udda. Önskar jag var i Vancouver! Ha det så kul!

2011-04-15 @ 09:12:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0